TAN YI YING

TAN YI YING
Unit: S8
Major: Matematik
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: Canon EOS 550D
Lens: EF 50mm, EFS 18-135mm

Tuesday, February 2, 2021

Shutter Speed


Pembelajaran saya hari ini adalah shutter speed. Shutter speed mempunyai dua jenis iaitu high speed dan slow speed. Shutter speed yang normal adalah 1/125. High speed menggunakan masa yang lebih singkat manakala slow speed menggunakan masa yang lebih panjang. Dalam pengambilan effect shutter speed ini, saya telah menggunakan bahan-bahan yang ada di dalam bilik seperti air botol, gelas dan cawan plastik.

Berikut merupakan hasil gambar yang diambil.

High Speed
Shutter speed: 1/2000
Aperature: f/1.8
ISO: 1600

Shutter speed: 1/1000
Aperture: f/1.8
ISO: 800

Shutter speed: 1/500
Aperture: f/1.8
ISO: 400

Shutter speed: 1/200
Aperture: f/1.8
ISO: 200


Slow Speed
Shutter speed: 1/100
Aperture: f/1.8
ISO: 100

Shutter speed: 1/50
Aperture: f/1.8
ISO: 100

Shutter speed: 1/10
Aperture: f/4.5
ISO: 100

Berdasarkan hasil gambar di atas, saya mendapati menggunakan low speed akan menghasilkan pergerakan objek yang kabur manakala high speed akan membekukan pergerakan objek. Pada pandangan saya, saya lebih suka menggunakan high speed untuk mengambil gambar ini kerana hasil gambar yang diambil dapat menunjukkan kesolidan objek tersebut. Namun, kesesuaian shutter speed yang dipilih masih perlu bergantung kepada tujuan atau objek yang diambil.

Selain itu, saya juga mendapati bahawa penggunaan shutter speed yang cepat / tinggi memerlukan ISO yang tinggi kerana kamera memerlukan cahaya yang lebih banyak untuk menghasilkan gambar tersebut. Jika tidak, gambar yang dihasilkan akan menjadi sangat gelap.

0 comments:

Post a Comment